Wij gebruiken cookies om onze dienstverlening en website te verbeteren, ook van derde partijen. Door op accepteer te klikken gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
- Home
- Blogs
- Sollicitatie tips
- Profileren
Profileren zonder uitgesproken profiel
Mijn loopbaan tot nu toe toont geen specialisme of functioneel gebied waarvan ik kan zeggen dat ik er expert in ben. Ik heb meer ervaring in de breedte. Wat kan ik daarmee? Hoe presenteer ik mijzelf aan een recruiter of aan een organisatie waar ik graag wil werken. Anderen hebben het makkelijker: hun specialisme verkoopt zichzelf lijkt het. Maak je geen zorgen, iedereen heeft een profiel, ook jij. Alleen in jouw geval misschien niet meteen zichtbaar. Je profiel is dan letterlijk niet voldoende “uit-gesproken”.
Wat heb je wel (in plaats van: wat heb je niet)
Het uitspreken en presenteren van je profiel moet jij zelf doen. Start dan nooit vanuit een 0-1 stand. Dus vergeet al de (innerlijke) stemmen die je er op wijzen wat je allemaal niet hebt. We zijn allemaal een beetje slachtoffer van onze opvoeding en van de maatschappelijke voorkeur om aandacht te geven aan wat ontbreekt en wat niet goed is. Dit geldt ook voor ons zelfbeeld. Het is echter maar een beeld en nog vertekend ook. Let op: alleen wat je wel in je bagage hebt telt. Dat toont je toegevoegde waarde waar het bij het maken van je profiel om gaat.
Relevantie van generalisten
Als je meer ervaring hebt in de breedte, presenteer jezelf dan als generalist. Neem de tijd om na te denken over de waarde van een generalist zoals jij met brede ervaring in een organisatie met specialisten. Waarin ben jij complementair? Hoe maak jij het verschil? Welke gebeurtenissen uit je loopbaan kun je aanwijzen als momenten dat je van waarde bent geweest? Omdat ze concreet en aantoonbaar zijn, worden het ook bewezen wapenfeiten in je profiel en niet zomaar beweringen.
“Er is meer dan ooit behoefte aan mensen die overzicht hebben.”
In de huidige tijd waarin problemen complex zijn, alles snel verandert en ontwikkelingen niet meer voorspelbaar zijn, is meer dan ooit behoefte aan mensen die overzicht hebben. Mensen die kunnen verbinden, onderlinge verbanden kunnen aanwijzen en kunnen communiceren. Heb je wel eens ervaring gehad met ‘koker-denken’ in je organisatie? Wie is dan het best uitgerust om bruggen te slaan tussen de specialismen? De specialisten zelf of de generalist? Welke kwaliteiten en persoonskenmerken bezit je als generalist die dan worden aangesproken en hoe ga jij te werk? Je kracht, je aantoonbare ervaring, je visie hoe jij het verschil kunt maken en de manier waarop je een vraagstuk aanpakt zijn allemaal onderdeel van je profiel. Een organisatie zoekt uiteindelijk personen waar ze de toekomst mee in willen om zich te verbeteren, te groeien en om hindernissen op te ruimen. Aanknopingspunten daarvoor zoeken ze in jouw profiel.
Alleen wat jij zelf te zeggen hebt telt. De aanhouder wint.
JK Rowling, Otto Frank en de Beatles kunnen er over mee praten: volhouden. Het eerste Harry Potter boek werd door 15 uitgevers afgewezen, Otto Frank kreeg te horen dat “z’n dochter een meisje was dat niet het waarnemingsvermogen of het gevoelsleven had om het dagboek boven het niveau van nieuwsgierigheid uit te tillen”, en de Beatles werden weggestuurd met de boodschap dat “gitaargroepjes tot het verleden behoren”.
Ze hielden vast aan hun authentieke profiel, bezorgden de afwijzers waarschijnlijk jarenlang slapeloze nachten en de rest is historie.